https://nos.nl/artikel/2530291-nederlanders-niet-goed-voorbereid-op-storing-of-ramp-moeten-weerbaarder-worden?fbclid=IwY2xjawE5snhleHRuA2FlbQIxMA

De Buurt Bestuurt heeft al voor de Corona periode, die een voor die tijd onvoorziene calamiteit was, het concept bedacht van burgerdienstverlening bij Calamiteiten. Daarover hebben wij geen misverstand laten bestaan. Wij zijn steeds bij diverse gelegenheden transparant geweest over de noodzaak van burgerdienstverlening bij calamiteiten. Reden is dat dan een window van 72 uur kan optreden waarbinnen de overheid het moet laten afweten. De ontwikkelingen daarna hebben ons alleen maar gesterkt in ons idee, dat veiligheid een ding is van de burgermaatschappij. De overheid is zich dit keer n.a.v. een wereldwijde verstoring van essentiele voorzieningen bewust geworden van de kwetsbaarheid van onze samenleving. Dat betekent niets anders dan dat onze burgers-bewoners mogen verwachten, dat die overheid zijn verantwoordelijkheid neemt voor hun maatschappelijke weerbaarheid in het voortraject van de 72 uur window. De overheid heeft een zorgplicht zoals in de Grondwet vastgelegd.

Een gedegen weerbaarheidsplan moet onze burgers-bewoners in staat stellen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. De Kerngroep ‘Burgerdienstverlening bij Calamiteiten’ maakt samen met onze burgers-bewoners zo’n plan voor de 72 uur window.

Kees Berenbak en Tom Nathans

De Buurt Bestuurt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *